وبسایت شخصی محمد حسین تیرآور

مانورمجدد بی مسئلگی

يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم


دکور از هم باز شده اش ریز باران کنار حیاط افتاده بود و من هر روز بدون هیچ حسی از کنارش رد میشدم، تا اینکه پیام مشاور رسانه‌ای ریاست دانشگاه نگاهم را به دکور از هم پاشیده شده تغییر داد و احساس غروری را نسبت به خود برانگیخت.

دکوری خیمه مانند وسط حیاط توسط یک شرکت چند ملیتی برپا شده بود. گزارشی انتقادی و مستدل از منفی بودن حضور این شرکت در دانشگاه نوشتم. گزارش در چند رسانه مطرح چاپ شد؛ به جلسه هیئت رئیسه دانشگاه رسید و ظاهرا خاطر ریاست را مکدر کرده بود. آقای رئیس دستور داده بود غرفه جمع شود و فردای آن روز جمع شد. بعد از چند ماه مشاور ریاست به طور اتفاقی مرا  دیده بود و ماجرا را برایم تعریف کرد که: : بعد از انتشار یاداشت شما غرفه شرکت چند ملیتی از دانشگاه جمع شده است. این خبری بود که غروری از اثر بخشی یک گزارش برایم ایجاد شد. مصداقی از یک "نهی از منکر" که می‌شد در محافل رسانه ای به عنوان مصداقی کوچک از آن یام برد.

حدود 360 روز از انتشار گزارش قبلی میگذرد که دکور آبی رنگش بدون نگرانی از سرما و رگبار های پاییزی، بعد از گذشتن از توانایی های مدیریتی مسئولین، باچند پله سعود این بار زیر سقف و داخل دانشگاه، ما را به خود می‌خواند.


و اما آنچه سال گذشته گفته شد و نقد امروز نیز است(برای کسانی که سال گشته مطلب را مطالعه نکرده اند):


از پله های دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی که پایین بیایی، مسئولین دانشگاه برایت  بستری فراهم کرده اند که ذهنت مدیریت منابع و نیروی انسانی کشورت را کنار بگذارد، و به جای هرمزگان، اهواز، قزوین و تبریز، وقت بگذاری برای رونق هرچه بیشتر، لندن، نیویورک، آمستردام و نوتردام.

پایین دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی غرفه ایست آبی رنگ، مانند همان شعبه از کارخانه در آفریقای جنوبی. غرفه ای از شرکت بزرگ و چند ملیتی یونیلیور.

شرکت یونیلیور، شرکتیست چند ملیتی که مالکیت 400 برند مطرح در دنیا را در اختیار دارد و از سال 1930 فعالیت خود را شروع کرده است.

بعد از ورود به غرفه، کاتالوگی به تو داده می‌شود که رویش نوشته است: اگر یونیلبور بخواهد از میان برند های خود که در ایران نیست محصولی را وارد کند، کدام را توصیه می‌کنید و چرا؟

و برای توضیحات بیشتر که به سایت مراجعه کنید نوشته است: " ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ ﺷﻤﺎ یافتن ﻣﺤﺼﻮلی ازبین 385 محصول  ﯾﻮﻧﯿﻠﯿﻮر ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در ﺳﺒﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت اﯾﺮان ﻣﻮﺟﻮد ﻧیست."

این شرکت از میان 400 برند خود، 15 برند را به ایران وارد میکند و حالا به دنبال مشورتی حساب شده و کارشناسی شده می‌گردد برای واردات بیشتر برندهای خود به وعده یک تبلت، سفر به ترکیه و یک گوشی موبایل. و این فضاییست که مسئولین بزرگترین دانشگاه علوم انسانی غرب آسیا در اختیارشان قرار داده اند؛ تا جهت دهند به فکر دانشجوی ایرانی برای هرچه وابسته تر شدن کشور و اقتصادش به دیگری، و تا به باد داده شود بذر امید تولید در دل جوانان و تولید کنندگان نوپای کشور در رقابت با طوفان ابربرندهای تنومد 70 ساله جهانی.

در جهانی که رئیس دزدان شده اند کلانتر، و هر روز به هر بهانه تهدیدی برای تحریم و بستن شیرهای زیر دستشان وجود دارد، مشخص نیست این بستر سازی با کدام مفاد طرح منطقی اقتصاد مقاومتی هم خوانی دارد؟!

پیشتازی اقتصاد دانش بنیان؟ یا توسعه هرچه بیشتر کارآفرینی؟ یا تأمین شرایط و فعال‌سازی همه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی؟ یا بند ششم که می‌گوید: افزایش تولید داخلی نهاد‌‌ه‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص؟ و شاید گوشه ای از یک بند که نوشته است: " به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور" آنهم با توجیه رشد هرچه بیشترکشورمان در صنعت حمل و نقل؟؟

و مشکل نه خلاقیت آزموده شده یک شرکت چند ملیتی برای رشد فروش محصولاتش، بلکه بی توجهی مسئولین یک فضای علمی به توانایی جهت دهی ذهنی داشجویان است. اینکه، آیا اصلا توجهی به عاقبت و اثر فعالیت و بستر سازی خود نکرده اند که دقیقا ذهن هارا بر خلاف آینده مثبت و نیاز کشور سوق می‌دهند؟ یا این که اصلا نقشی در جهت دهی ذهن ها برای خود قائل نیستند، و یا نیاز کشور برایشان روشن نیست، که هر سه مورد خطرناک است.

اصلا مهم نیست که چند نفر از دانشگاه به این غرفه توجهی کرده اند یا در مسابقه شرکت می‌کنند؛ مشکل در بحث مدیریتیست. این حضور و این مصداق، نشانه ایست نگران کننده از عدم مدیریت صحیح در مهمترین فضایی که قرار است مدیران آینده کشور در آنجا تربیت شوند و باید سوال شود که آیا اهمیت جایگاه مورد توجه قرار گرفته است؟

 ما نیز بنا به تحلیل یک توطئه را نداریم و مصصم به اثبات اینکه اقدام صورت گرفته  مصداقی از "تحریم مثبت" گفته شده توسط اریک باب (دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه فلوریدا) است یا خیر، نیستیم، و توجهمان به همانیست که ذکر شد.

"روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در تحلیلی به قلم «اریک لاب، با بیان اینکه تحریم‌های پیشین علیه ایران در تغییر نظام حاکم این کشور موفق نبوده‌اند، پیشنهاد استفاده از روش‌هایی موسوم به «تحریم مثبت» برای دستیابی به این هدف ناکام‌مانده را مطرح کرده است. تغییر این روند، مستلزم تعامل با تهران و ترغیب آن با چماق‌های کمتر و هویج‌های بیشتر - یا به تعبیر دیوید بالوین - استفاده از «تحریم‌های مثبت» هستند که زمامداری اقتصادی و قدرت بازار نرم در شکل کمک‌های خارجی، سرمایه‌گذاری، بازرگانی و انتقال‌های فناوری را شامل می‌شوند.

مفهوم «تحریم‌های مثبت» استفاده از اقدامات مثبتی نظیر آنچه در بالا مطرح شد، برای دستیابی به همان هدف‌های مدنظر از «تحریم‌های منفی» است."

 لازم به ذکر است که این غرفه، در چند دانشگاه بزرگ دیگر در تهران (به گفته غرفه دار مجموعه) برگزار شده است، و این شرکت به گفته مسئولین، در حکم وارد کننده بوده و فقط در 4 نمونه از 15 برند خود در ایران، اقدام به بسته‌بندی این کالاها می‌کند. (پایان)


امسال شرکت از پله های مقابل دانشکده بالا آمده، و شاید زنگ بی مسئلگی مدیران کارخانه آینده سازی جمهوری اسلامی ایران به صدا.

 دکور جذابش کنار پنجره درب ورودی، روبروی نگهبانی جای دارد. دکور تابلو تاسیس دانشکده را پوشانده است، و فقط آن قسمت از تابلو به چشم می‌آید که نوشته است: " به نام خدا ، با استعانت از خدا وند متعال و در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی ...."


منتشر شده: خبرگزاری دانشجو

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۰۸:۴۲ ق.ظ
  • محمد حسین تیرآور

نظرات (۲)

  • ...:: بخاری ::...
  • عجب....
    چه دلم گرفت...
    پاسخ:
    سلام.
    متاسفانه ...
  • سعید ناصری
  • اینو یادمه. هم زمانی که یادداشتو نوشتی هم یکی دو هفته پیش همینو. کوتاه مختصر و مفید مفهوم را رسونده.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی