وبسایت شخصی محمد حسین تیرآور

چرا اجبار

يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ب.ظ

یاداشت منتشر شده با موضوع "حجاب اجباری" در آخرین شماره گاهنامه حنیفا

یاداشتی کمی عجله ای که برای انتشار در سایت(همینجا) کمی اصلاح شده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

«مردم را که نمی شود به زور به بهشت برد!» «اگر حجاب را در جامعه را  اجبار کنیم، اخلاق ضایع میشود!» اگر درجامعه اجبار بکاریم لجبازی باید درو کنیم...»

چند جملهذای که شاید فعلا  در جمهوری اسلامی شنیده میشود؛ حجاب اجباری موضوعیست که  این روز ها بیشتر از قبل مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است.ا

 

از ابتدا باید گفت که  این سؤال غلط است که آیا در ایران حجاب اجباریست یا خیر؟واضح است که در ایران حجاب یک اجبار است ولی متأسفانه هیچ وقت پرسیده نمی شود چرا اجبار؟

فقط سوار بر جو منفی کلمه ای مانند اجبار به سمت حجاب تاخته میشود.ابتدا باید بگوییم که همین اجبارِ حجاب را نباید مطلق به حساب آورد، زیرا در این صورت بخشی از افرادی که هر روز در دانشکده حضور دارند مجرم هستند، چون آنها حجاب ندارند ولی میبینم که هزاران هزار نفر در شهر بدون حجاب مناسب و اساسی حضور دارند وکسی کاری با آنها ندارد.

(به نظرتان تعداد گشت ارشاد های شهر ما چقدر است؟)

متأسفانه مشکل از جایی آغاز می شود که به اجتماعی بودن حکم و مسئله حجاب توجهی نمی شود و تصور می شود حجاب یک امر شخصی است !در صورتی که حجاب در فردیت وتنهایی فرد معنایی ندارد. آیا به زنان  در خارج از اجتماع دستور به حجاب داده شده است؟

حجاب اسلامی که مد نظر است، وقتی  تعریف پیدا می کند که بحث از ورود به جامعه باشد.عدم حجاب به واسطه نا امنی که برای فرد مونث به وجود می آورد و از جهت ناراحتی واضطرابی که برای  متأهلین و افراد مذکر به وجود می آورد, وجوبش لازم میشود. حال سؤال مطرح این است که چرا باید؟و چرا اجبار؟

بعد از بیان نکته بالا، بعید نیست که شنیده شود:

«اگر حجاب امر مثبتیست وپشتوانه منطقی وعقلانی دارد, جامعه را آزاد کنید تا روح حق طلب جوانان به سمت این تفکر منطقی تمایل پیدا کند!»

همیشه محدودیتها و سازمانهایی برای محدود کردن مضرات وجود داشته اند وبار ها وبارها با آنها سر و کار داشته ایم وداریم والزام و رعایت آنها برای ما بد تلقی نمیشود؛ از الزام انجام دستورات یک پزشک تا جلوگیری از پخش کنسرو  فاسد برای بیمار نشدن جامعه.

حال سوال این است که چطور اجبارهای هر روزه در مسائلی که ضرر جسمانی به همراه دارند برایمان پذیرفتنش راحت است وجامعه خود را به این امر توصیه نمی کند که«خودتان خوب وبد را انتخاب کنید» ولی در امری که ضرر های روحی واجتماعی اش مشخص است وجامعه ای مثل غرب را به منجلاب کشانده و یک بحث فرهنگیست را الزامی منفی میدانیم که طغیان جامعه را بعد از مدتی به همراه دارد؟!

در عجب هستم جلوگیری پلیس راهنمایی و رانندگی به دلیل برهم خوردن حواس رانندگان را امری منطقی میدانیم و الزام قاتونی آن را تازیانه ای برسر آزادی تلقی نمیکنیم، ولی جلوگیری از بی حجابی که مسمومیت فکری وفرهنگی به وجود می آورد را الزامی منفی تلقی میکنیم؟!

اگر در پاسخ بنده خواهید گفت که علوم انسانی را با علوم تجربی مقایسه نکنید یا با توجه به توصیه پزشکان میلیون ها نفر سیگار میکشند، باید بگویم: علوم انسانی به اعتراف خیلی ها پر اهمیت تر وحساس تر از علوم تجربیست و دوم این که مثالهایی مانند سیگار کشیدن، یک ضرر فردیست نه اجتماعی، یک فرد سیگاری تا حد فوت خود میتواند سیگار بکشد, و این متفاوت است با بی حجابی که به غیر از امنیت خود آزادی چشم ها را هم سلب می کند.

حجاب یک اجبار منطقیست, الزامی که راه  کشف و شناخت فلسفه و مبنایش باز است, یک امر که تنها  در اجتماع واجب میشود و برای سلامت جامعه است.

بله، اختیار امنیت جسمانی وروانی افراد به دست خودشان، ولی بی حجابی که  سلب میکند امنیت فکری دیگران را باید بگوییم: اختیار فردی؟

این مسئله که اجبار لجبازی را در پی دارد واخلاق را ضایع میکند هم مشکلی دیگر است؛ باید بدانیم این اجبار نیست که فرد را لجباز وجسور بار می آورد، بلکه این اخلاق بد و نادرست در بیان این اجبار و الزام است که فرد را طغیانگر بار می آورد، اجبار بدون استدلال  و تند یک پدر به دختر خود برای حجاب یا نگاه خشن مأموری بی ادب یا نهی از منکر تند و زننده  چند پسر؛ و قطعا در صورت بیان صحیح, این وجوب(حجاب) کاملا پذیرفتنی است، مانند هزاران منع و الزام قانونی دیگر در جامعه  خودمان.

اصلا میپذیریم که اجبار در حجاب داشتن را حذف کنیم، اگر در این شرایط عدهای نخواستند که منطقی برخورد کنند،چه؟؟ یعنی نخواستند به یک امر منطقی مثل حجاب تن دهند.

آیا در تریبون ها میگوییم: دیدیم که ظاهرا نمیشود و از این پس قانون اجبار را عملی میکنیم ؟  آیا در زمینههای کوچکی مثل یک کارگاه ساده تولید مواد پروتئینی که مواد مسموم تولید میکند میگوییم: بگذاریم خودش به این  نتیجه برسد که غذای سالم به دست مردم برساند؟

_مسئله ای دیگر

بنده با این مسئله که بی حجاب ها را لجبازان و افرادی بدانیم که در مقابل اجبار قد علم کرده اند و در مقابل گشت ارشاد اینگونه حجاب می پوشند, مخالف هستم.

در این صورت باید اکثر بیحجابهارا انقلابیونی در اعتراض به اجبار، و چکمههای چرمی لوکس آنهارا پوتین های جنگ، وکرم های صورت را واکس های استتار جنگی به حساب بیاوریم؛ واقعا این گونه است؟؟ شما این افراد را با چنین روحیه(اعتراض انقلابی) میشناسید؟

اصلا مگر چند سال است گشت ارشاد به عنوان بزرگترین نماد اجبار حجاب سر وکله اش پیدا شده است ؟ آیا قبل از آن بی حجابی نبود؟

 اگر میخواهید شدت بی حجابی در امروز را بگویید،  باید گفت که هر وقت میزان ارتباطات ورسانه های امروز را حتی با چهار سال پیش یکی دانستیم این حرف را میپذیریم، چون بی حجابی یک فرهنگ غیر بومیست.

لطفا کمی منطقی تر باشیم...

1)آمار بیان شده به قطع تنها به دلیل بی حجابی نبوده است و مجموعه دلایلی باعض شده اند که این وضعیت رخ بذهند که مجال بیانش اینجا نیست ولی باعث گارنده به عامل حجاب به عنوان عاملی موثر در این مسئله معتقد است.


فیلم کوتاهی که ارش دیدن دارد



دریافت فایل نشریه
حجم: 1021 کیلوبایت

 برای جلد نشریه تمام تلاشم را کردم که به هیچ وجه هویت شخصی که عکسشان قرار است چاپ بشود مشخص نباشد، و همین تلاش باعث شد که لباس زننده (بدن نما) و چهره غیر محجبه فرد سمت راستی به عنان یک شخص نسبتا با حجاب دربیاید و بعضی از دوستان اعتراض کنند که : ایشون کجایش بی حجاب است؟!

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • يكشنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۰۴ ب.ظ
  • محمد حسین تیرآور

نظرات (۳۶)

خودت متوجه شدی چی گفتی خداوکیلی قران گفته لا ا کراه فی الدین تمام دیگه
پاسخ:
بزرگوار با یک سرچ ساده متوجه منظور آیه و این شبهه معروف خواهید شد . در انتخاب دین و اسلام اجبار نیست نه در انتخاب فروع دین بعد از انتخاب
همه در هر جا آزاد هستند . (آزادی عقیده) = " لا اکراه فی الدین"

هر کس نمی تواند در هر جا هر رفتاری کند ( آزادی اجتماعی ) 


در همه ی دنیا ، آزادی حد دارد.
حد آزادی عدم مزاحمت است.

بی حجابی زن نوعی تعدی به حریم مرد است.
همچنان که نگاه هوس آلود مرد هم تجاوز به محدوده ی زن است.
پاسخ:
سلام. تشکر از حضورتان

با سلام
چرا به اقتصاد ودزدیهای اقتصادی که دودش به چشم طفل نوزاد هم می رود کاری ندارید ولی به حجابی که در کل دنیا آزاد است گیر می دهید ؟
پاسخ:
با سلام.  حجاب اگر در کل دنیا آزاد است دلیل بر صحت کار کل دنیا نیست. در کل دنیا آزاد باشد. به ما چه ربطی دارد. اگر اینگونه باشد که نیست، بنده میگویم کل دنیا دارد اشتباه میکند.
در پاسخ به سوال دوم شما باید گفت که این چه صحبتتیست که گاهی اوقات شنیده میشود که دزدی ها را ببینید نه بی حجابی را؟
بنده الان قصدم این بوده که درباره حجاب اجباری و چرا اجبار بحث کنم؟ دایره مشخصی برای خودم ر بحث تعریف کردم، یعنی اجبار و چرایی آن. حال بنده از شما سوال میکنم که آیا باید از مطلب توقع چه چیزی داشت؟
زمانی حرف شمارا میپذیرم که بنده ادعا کرده باشم که : مردم میخواهم درمورد مسئله ای حرف بزنم که بزرگ ترین مشکل جامعه است و... وقتی من ادعایی برای رتبه بندی بدی یا مضرت بی حجابی در بین دیگر مفاسد ندارم دیگر مشکل چیست؟
بی حجابی نیز یک نوع دزدیست از هواس و فکر پسران و مردان
  • طراحی سایت در مشهد
  • سایتتون عایه مرسی
    یا روسری یا توسری.  شعار داعش
    پاسخ:
    سلام. بنده منطقی صحبت کردم. لطفا در پاسخ استدلال ، استدلال بیاورید . نه اینکه به گفته خودتان شعار بدهید
    بهتر بود اول با اختلاسها برخورد میکردیم نه؟
    پاسخ:
    سلام. پاسختان را در جواب آقای رحمتی داده ام
  • یه داداش بی حجاب
  • من دوس ندارم به زور روسریو چادر و مانتو و ... تن خواهرم باشه حالییییییییته؟
    پاسخ:
    من دوست ندارم تو تابستان پشت موتور کلاه کاسکت بزارم ولی این کارو میکنم. چرا؟
    شما با بی حجابیت آزادی فکری دیگران را سلب میکنی
    من دوس ندارم تو گرمای تابستون یه زور چادرو روسریو مانتو و ... تن خواهرم کنن . افتاد؟؟؟؟
    به نظر خودت چن درصد جامعه حجاب اجباری میخوان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    نویسنده محترم نوشته شما چند ایراد اساسی داشت 
    اول آنکه مثال از بی حجابی و انحطاط میخواستی بیاوری از ارتش آمریکا مثال زدی باید در نظر داشته باشی ارتش با جامعه اساسا متفاوت است. مگر اینکه دوست داشته باشی همه مثل ارتش باشند....
    دوم مظورت از این جمله چه بود ؟کدام دانشکده؟
     زیرا در این صورت بخشی از افرادی که هر روز در دانشکده حضور دارند مجرم هستند، چون آنها حجاب ندارند ولی میبینم که هزاران هزار نفر در شهر بدون حجاب مناسب و اساسی حضور دارند وکسی کاری با آنها ندارد.

    سوم انکه در سیره حضرت رسول و ائمه حجاب اجباری نبوده و اهل کتاب وبت پرستان هر گونه که دینشان قتضا می کرده رفتار میکردند نه مثل مسلمانان ،حال شما از آن بزرگواران پیشی گرفته اید؟
    چهارم اینکه در اوائل انقلاب این موضعات بحث شده برای مثال در 20 اسفند 57 آیت الله طالقانی در سخنرانیی بر اجباری نبودن حجاب تاکید می کند و چند روز بعد امام خمینی می فرمایند نظر من هم همین است.
    اما رفتار ما در چیز دیگریست.
    اساسا سوال اساسی اینجاست که حکومت و قانون باید تا چه حد در اینگونه امور دخالت کنند؟ وگر نه در اصل دین در این باره شکی نیست. 
    به نظر بنده اجباری بودن حجاب باعث شده الان چنین وضع بد و ناهنجاری درجامعه داشته باشیم و عده زیادی از حجاب گریزان باشند وگر نه تمام چرا باید عده ای با تمام ویژگی های مثبت حجاب به سمت آن نروند؟ یکی از اساسی ترین دلیل های آن اجبار و سخت گیری بی مورد است
    ای کاش ازهمان اول درست بر خورد می شد 
    یا علی
    پاسخ:
    سلام.
    1) ارتش مثالیست برای تقریب ذهن به فضای جامعه غربی اصطلاحا میگویند مشت نشانه ی خروار است. وقتی بخش کوچکی چون ارتش اینگونه است دیگر ببینید کل جامعه چگونه است. با جست و جویی ساده میتوانید با آمار های تکان دهنده ای از جامعه و نه فقط ارتش امریکا  غرب آشنا شوید.
    2) این نشریه در دانشکده خودمان منتشر میشود( علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبایی) برای همین گفته شد دانشکده
    3) بنده پاسخ داده ام که این اجبار نیست که افراد را از حجابی که ویژگیها مثبت به گفته خود شما دارد دل زده میکند، بلکه این نوع بیان این اجبار است، وگرنه ما در جامعه هزاران منع داریم . لطفا مجددا این بخش از یاداشت را بخوانید.
    4)در سیره معصومین همچین چیزی بیان نشده. البته سال های ابتدایی بعثت حضرت رسول بسیار متفاوت است با تشکیل حکومت حضرت در مدینه.  بنده معتقد هستم که اجباری نبود حجاب به معنی پوچ بودن حکم حکومتی حجاب است. بنده مجددا تحقیق میکنم در این رابطه تاریخی و در سایت این نکته را یاد آور میشوم.
    5) باید ببینم واقعا در تاریخ انقلاب چننین نکته ای صخت دارد یا خیر . بنده که پرسیدم گفتند خیر.

    با سلام.
    من فکر می کنم هر کس در هر جامعه و مکانی زندگی می کند باید به قوانین آنجا احترام بگذارد.همانطور که برای آرامش بیشتر و نظم در یک آپارتمان قوانینی داریم که باید به آنها احترام گذاشت فارغ ازینکه افراد آن ساختمان از چه قشر و با چه درآمد و وجه اجتماعی هستند،
    در جامعه ی بزرگتر هم باید به قوانینش احترام بگذاریم فارغ ازینکه دارای چه دین و مذهب و عقیده ای هستیم.
    آنان که به حجاب اعتقاد ندارند و فکر می کنند اجبار است و تحمل پذیرش ندارند آیا وقتی قدم در جامعه می گذارند می توانند بگویند چراغ قرمز را رد میکنم،از خط کشی عبور نمیکنم،با سرعت غیر مجاز می رانم، و ... چون ماشینی که در ان نشستم مال خودم است و اگر صدمه ای ببینم فقط خودم هستم که گرفتار می شوم؟؟؟
    و آنان که اعتقاد دارند در هر جا و هر مکانی پای اعتقاد خود می ایستند و یا قدم در جایی نمیگذارند که مجبور باشند اعتقادشان اولویت دوم باشد.

    پاسخ:
    تشکر از وقتی که گذاشتید
    بی حجابی یعنی ضایع کردن حقوق کسی که می خواهد خود را از گناه حفظ کند. خود بنده به علت بد حجابی برخی زنان و دختران به مشکل بر خورده ام/ توفیق عبادت و ارتباط به خدا را از دست داده ام.برادر من خواهر من : یارو خارجی آمده ایران میگه:زنان ایرانی قسمت های معمولی بدن خود را می پوشانند و برخی قسمت های جذاب و زیبای خود را آشکار می کنند. این مسئله من را بیشتر تحریک می کند. خانم مانتویی می پوشد که پوست و پارچه یکی است ، برآمدگی و فرورفتگی همان است ، فقط جای پوست با پارچه عوض شده. بنده با کمال افتخار می گویم که بنده بی جنبه هستم ، دیدن زنان بد حجاب آزارم می دهد آرامشم را می گیرد و من راضی نیستم و این حق الناس است.بله بی جنبه هستم ، بهتر از این است که یک منحرف جنسی باشم.بدبخت منحرف جنسی است.طرف می گوید من با جنبه هستم ، این چیز ها را می بینم برایم عادی است! یکی نیست به این بدبخت بگوید : بیچاره ، تو یک منحرف جنسی هستی(بر اساس علم روانشناسی) خلقت زن و مرد نسبت به هم محرک و تحریک شونده است ، تو چه جانوری هستی که تحریک نمی شوی ، این جزء غریزه است جزء فطرت است . مثل این است که بگویی من با جنبه هستم ، غریزه تشنگی خودم را بسته ام ، من اصلا آب نمی خورم . مگر می شود ، چه طور می شود آدم آب نخورد . این جزئی از غریزه است : وقتی مرد زن را در یک حالت خاص ببیند باید تحریک شود و الا  منحرف جنسی است . یعنی از بس چشم چرانی کرده و قاطی به قاطی کرده برایش عادی شده . امروز غرب اینگونه شده است . از رابطه زن و مرد منحرف شده به همجنس گرایی و بعدش با عرض معذرت به میمون و خر و گاو و گوسفند.
    پاسخ:
    سلام . تشکر از وقتی که گذاشتید. جالب گفتید: کسی که تحریک نمیشود منحرف است . این عادی شدن هم بحثی است که باید یک بار به آن بپردازیم . عادی شدن اینطور که تصور میشود در غرب ، یک دروغ بزرگ است
    حجاب اجباری یعنی توهین به شعور زن ایرانی. شما یک نظرسنجی آزاد و دموکراتیک بذار آقا. ببین با خودتون چند چندین تو این قضیه. ننگ بر حجاب اجباری.
    پاسخ:
    سلام .پاسخ استدلال های حقیر را ندادید. چرا توهین؟ جلو گیری دولت از پخشش غذای مسموم هم توهین به شعور ملت است؟
    ببین حاجی به بحثی هست اینکه ایا حجاب مسئله ماست یا مثلا آبرو و دزدی و فقر اینا که مسلما حجاب در کنار اینها نه تنها مسئله نیست بلکه این رویکرد به حجاب که در کشور ما هست این رو تبدیل به یک مسئله می کنه . لطفا خوهشا ازت تقضا دارم شرایط امر به معروف و نهی از منکر رو بخون .  ( کار به مطلب که نوشتی ندارم ) چرا باید نشریه بسیج به همچین چیزی بپردازه واقعا چرا... این واقعا اصراف عقل و پوله . مسائل مهم تر و اساسی تری وجود داره . امید وارم یه روز بری این موضوع رو با دکتر کرمی در میون بزاری و باهاش در این مورد حرف بزنی یا مصاحبه کنی . خیلی کمک میکنه خیلی . این موضوع خیلی سطحیه واسه بسیج علوم اجتماعی. اصلا جای طرح نداشت( کاری ندارم که دانشکده و دانشجو ها هم اکثرا سطحی هستن) ولی به نظرم دغدغه برای حجاب و اجباری بودن و نبودنش برای سطح دانشکده ما نیست و موضوعات مهم تری هم میشد برای روز زن برسی کرد .
    خیلی جالب و منطقی
    ممنون از یادداشت خوبتون.


    قابل توجه اون هایی که میگن حجاب نباید اجباری باشه . (البته به عقیده من حجاب اجباری نیست بلکه قانونی است)
    آیا این آزادی برای همه است؟
    بی حجابی خود نوعی تعرض به جنس مخالف است.
    آیا تعرض طرف مقابل هم جایز است؟

    اون خانم برای اینکه به شعورش (البته به قول بعضی ها) توهین نشه بی حجاب و یا اصلا لخت بیاد بیرون و ما هم بالاخره آزادی میخواهیم ...
    آیا می توانیم استفاده کنیم.؟؟؟
    اگر او میخواهد  من هم میخواهم ... 

    در این موارد باید به هر دو طرف (مذکر و مونث) توجه شود.
    سلام متنتون عالی بود من یه دختر بیست ساله ام که حجاب کامل دارم چادر مبپوشم و با این کارم نشون میدم که من آدمای این جامعه رو دوست دارم و بهشون احترام میزارم چون نمیخام ذره ای اونها به گناه بیفتند چون من مسعولم همیشه نمیشه گفت خوب اونها مراقب چشماشون باشن خوب درسته باید مراقب باشن ولی خداییش وقتی ماها حجابمونو رعایت کنیم و اون حدودی رو که اسلام معین کرده رعایت کنیم به خدا این مشکلاتی که الان جامعمون بهش دچار شده رو نخاهیم داشت منو کسی مجبور نکرده چادر بپوشم و تا به حال در هیچ محیط عمومی اعم از پارک و دانشکده و محیط کار چادرمو کنار نگذاشتم چون بهش ایمان دارم چون به افراد جامعه ام عشق میورزم و بهشون احترام میزارم هرچند از نظر دوستانم یه دختر امل هستم ولی کاریو میکنم که عشقم دوست داره عشقم همونی که اون بالا نشسته امیدوارم از بندش راضی باشه 
    باسلام تشکر میکنم از اینکه به این مساله بسیار مهم پرداختید آنهایی که میگویند چرا اختلاس و این همه دزدیها را کنار گذاشته اید وبه این مساله پرداخته اید باید گفت که حرف شما صحیح به آنها هم باید پرداخت و.در باره آنها هم باید سخن گفت اما دلیلی برای نپرداختن به حجاب نیست چه بسا این مساله بسیار مهم باید در اولویت قرار گیرد چون همیشه ما ایرانیان  حتی در همان دوران زرتشتی بودنمان هم ناموس خود را برتر از مال میدانستیم حال با این وجود هیچ کدام دلیلی برای چشم پوشی از مشکل دیگر نیست وبه این نکته نیز باید توجه کرد که حجاب به آن صورت هم اجباری نیست که باعث لجبازی شود متاسفانه به آن اندازه که به مسایل جزیی پرداخته میشود به حجاب نمیپردازیم به نظر شما این نشانه چیست ؟ غیر از این است که ما فرهنگ و غیرت خود را زیر پا میگذاریم تا همرنگ غربیها شویم  خدا اقبال را بیامرزد که واقعا چه خوش گفت///// قدرت افرنگ نه از چنگ ورباب    نی زرقص دختران بیحجاب    قدرت افرنگ از علم و فن است     وز همین آتش چراغش روشن است
     باسلام خدا را شاکرم از اینکه کسی هم به مساله مهم پرداخت  واقعا متنی با ارزش ومهمی بود

    باسلام بسیار متشکرم از این که یکی هم به این مساله مهم پرداخت امیدوارم موفق باشید
    با سلام....باتوجه ب این که من در متن قبل هم چیزی ندیدم ولی این متمم عالیست...من به دیگرات که راجبم چ فکر میکنند کاری ندارم...من ب این کار دارم که خدا راجبم چ فکر میکنه...با تشکر از متن های قشنگتان....
    پاسخ:
    سلام . تشکر از حضورتان و وقتی که گذاشتید. ببخشید یک سوال منظورتان را از این جمله" من در متن قبل هم چیزی ندیدم "متوجه نشدم
     اگر امکان دارد با نام واحدی نظر بگذارید تا حقیر مخاطب ها را بهتر بشناسم
    تشکر
    مشکل اینجاست ک به نظر من گویا به اقایانی ک از اجباری نبودن حجاب دم میزنند وازان دفاع میکنند قرار است از طرف دیگری سود برسد ...برادران محترم گویا برای پاسخ به امیال یک سری از اقایان جامعه حجاب اجباری و حکم کردن ب نبود حجاب بر سر زبانها افتاده ...اتفاقا به عنوان یک زن احساس میکنم تصمیم گیری مردان و نظر دادن انها بحث حجاب را وارد یک فضای ماسکولینیستی کرده است ...حجاب زن در اسلام نه به دلیل تحریک نشدن عده ای تعریف شده و نه به دلیل محدودیت ...بلکه خدای بزرگ غیور است ...یعنی دوست ندارد این موجود زیبایی که خلق کرده در دید عموم قرار بگیرد و مورد التذاذ چشمی یا جنسی مردانی شود که محرمیتی با ان زن ندارند بشود ...اینکه یک زن در فضای جامعه مورد نگاه های هوس الود اقشار مختلف قرار بگیرد و اندامش باعث تحریک شود بیشتر شبیه به استیج های مسابقه های پورنو است تا داشتن استقلال و هویت وشعور...اما در مورد دوستی که گفتند نظر سنجی برگزار کنیم ...اولا که هیچ نظامی در دنیا این کار را نکرده(سرچ کنید برخورد سایر کشور ها با زنان محجبه را ).. ثانیا برادر قطعا اگر برگزار کنیم شکست از آن گروه شما خواهد بود ...و من الله توفیق.
    پاسخ:
    تشکر از حضور شما. امید وارم دوباره میزبان شما باشم
  • دغدغه مد فرهنگ
  • میبینم بعضی ها هی دزدی و اختلاس و ... را میگویند بگیرید چکار به حجاب دارید. 
    آقا جون آنها هم مفاسد است این هم مفسده است اما بنظرم فرهنگ مثل هوایی است که داریم در آن نفس میکشیم. اگر دچار فساد فرهنگی شویم نفس نمیتوانیم بکشیم تا تازه زنده بمانیم و بعد بتوانیم مجالی داشته باشیم به اقتصاد، سیاست داخل و خارج، صنعت، هنر و ... برسیم.
    سیاست یهود است که بیعفتی در جهان پر شود.
    پاسخ:
    تشکر از حضورتان
     تا به ارزش معلم و علم چی نبریم ودر پی کاستن از ارزش معلم باشیم  وضع بدتر خواهد شد .
    بنده ده سال قبل چندین دانش اموز نوجوانم را از کارهایی باز داشتم که  خانواده نتوانست و به راهی اوردم که روحانیت نتوانست  ......................افسوس الان  تا از مدرسه خارج میشوند  مغنعه ها را تا جایی که میشود عقب میبرند و من  فقط با حسرت نگاه میکنم .
    هر کس ارزش معلم را از بین برد فرهنگ متانت را برد و خائن به کشور است .
    سلام خدمت کاربران عزیز البته غیر از حجاب چیزهای دیگری هم هستند که اجباری نیستند مانند نماز - عزاداری - گوش دادن به موسیقی - مد لباس - کار کردن - ماشین خریدن - خانه خریدن - مسافرت رفتن و .... نیازهای معقول و عقلایی هست که افراد را به این سو هدایت میکند که ماشین بخرد - مسافرت برود - نماز بخواند و.... اونهایی که اهل امور عبادی نیستند و به راحتی خیلی از این امور را رد میکنند هنوز از لحاظ عقلی بلوغ نیافته اند (البته با عرض پوزش) چون امروز حتی بی دینها هم به خیلی از مسائل شرعی اسلام صحه می گذارند اقا ابراهیم و اقای رحمتی و یه داداش بی حجاب یک کم سرعتتان را کم کنید بایستید و تفکر کنید همه چیز را قاطی نکنید و لجاجت هم نکنید که لجاجت مانند آتش است که توی ظرف غذا بریزی بجای اینکه در زیر آن قرار بدهی
    پاسخ:
    سلام . تشکر از حضورتان

    سلام داداش
    متن بسیار منطقی و صحیح بود.مثل همیشه ازنوشته هات لذت بردم.بعضی ها در قلبشون مریضه و از بیمار دلان نباید انتظار پذیرش حق و حقیقت رو داشت. داستان معروف هست که فرد زباله پرست از عطاری رد می شد،بوی گل و ریحان باعث شدبیهوش بشه بعد کمی لجن اوردن جلو بینیش گذاشتن به هوش اومد.بعضی ها ذایقشون به لجن عادت داره.
    موفق و پیروز باشی مثل همیشه
    خداقوت
    یاعلی
  • محمد اسماعیلی
  • سلام. آقا خیلی خوب بود. خدا خیرتون بده. اما به نظرم چون دست روی یه موضوع اجتماعی گذاشتی به نظرم باید بیشتر به ابعاد اجتماعیش می پرداختی. و جای جواب های بیش از این بود. 
    پاسخ:
    سلام. تشکر. قرار نبود به فلسفه حجاب مورد برسی قرار بگیرد و فقط به بحث اجبار اشاره ای شده بود
  • ابوالفضل اقبالی
  • سلام آقا محمدحسین عزیز
    اولا بسیار خوشحال شدم که بسیج دانشکده نشریه درمیاره و سایت راه انداخته و... امیدوارم اینها بهانه ای بشه تا بچه ها تمرین نوشتن و فکر کردن و مطالعه کردن کنند و پویاتر از قبل باشن.
    دوما موضوعی که انتخاب کرده بودید هم موضوع خوبی بود. وجود موضوعات مهم دیگر در زمینه مسائل زنان نافی اهمیت موضوع حجاب و شبهات پیرامون آن نیست.
    سوما نکات خیلی خوبی در متن شما وجود داشت که منطق حجاب اجباری را به خوبی بیان می کرد. نگاه دقیق و خوب شما به این موضوع جای تحسین داشت.
    چهارما کامنت آقایی که با نام "1" نوشته شده بود فوق العاده بود. آفرین!
    پنجما موفق باشی پسرم!
    پاسخ:
    سلام. خوشحالمون کردید آقای اقبالی .
     باز هم به ما سر بزنید. تشکر
    با سلام
     به نظر بنده در قیاس مسئله حجاب با کنسرو آلوده باید به این نکته توجه شود که همه مردم مضرات کنسرو آلوده را می دانند و درک می کنند. علاوه براین درصورت استفاده از آن مضرات آن سریعا قابل حس است. ولی در مورد بی حجابی چنین نیست. مسئله حجاب با عقل و منطق افراد سروکار دارد. لذا ابتدا باید امکان درک مفهموم حجاب برای همه فراهم شود بعدا اگر فردی لجبازی کرد با او مقابله شود. نمی توان بدون زمینه سازی زد توی سر کسی و گفت مگر نمی دانی حجاب مهم است. در ثانی به فرض اگر بنده با بی حجابی موافق باشم و به من گفته شود باید قوانین هر اجتماعی که در آن زندگی می کنم را بپذیرم سوال من این خواهد بود اگر من نخواهم در این اجتماع زندگی کنم آیا گزینه بعدی وجود دارد؟ آیا می توانم به اختیار خودم این جامعه را ترک کنم آیا می توانم مثل کشورهای اروپایی در به هر کشوری که خواستم مهاجرت کنم یا شرایط ایران به گونه ای است که خیلی ها مجبورند در این کشور بمانند.
    ثالثا عقل حکم می کند که حجابی که از روی اختیار و یافته خود فرد باشد قطعا با ارزشتر از حجاب اجباری است. 
    اون نظری رو که دوس داری تایید میکنی، اونی که مخالف نظرته و حرف منطقی میزنه تایید نمیکنی!

    قبول باشه...
    پاسخ:
    سلام . شما کدام نظری دادید که بنده تایید نکردم ؟
    سلام
    آزادی انسان با تذکر و ارشاد او منافاتی ندارد.
    تمام پدر و مادرهای دنیا فارغ از دینشان ،فرزندانشان را نصیحت میکنند و این را نافی آزادی نمیدانند.
    "هرچه دلم بخواهد " یا " دوست دارم " پاسخهایی منطقی به یک سوال نیستندو جوامعی که با این جملات خود را توجیه کنندبه انحطاط کشیده خواهند شد.
    همه قبول داریم که ابداع و اجرای قانون لازم و واجب است و مکانی بدون قانون وجود ندارد. شاید قانون بد داشته باشیم اما بی قانونی نداریم پس عقلا و عرفا باید به دنبال بهترین و کاملترین قانون باشیم که در اسلام و شیعه وجود دارد.
    اگر پوشش زنان و مردان در ملا عام در همه دنیا قانون است پس چنین قانونی باید یک صورت کامل هم داشته باشد که باز هم در اسلام موجود است.
    باری توجیه خودمان قیاس نکنیم، مثلا حیوانات برهنه هستند ولی انسان نباید خودش را با حیوان مقایسه کند که :چرا حیوان برهنه باشد و من نباشم. این قیاس درست نیست چون شئون دو طرف متفاوت است.
    البته باید اذعان کرد که حجاب جدای از وجوب دینی و عرفی ،نوعی انتخاب نیز هست و البته ای کاش علمای و بزرگان دینی ما بیشتر روی این موضوع یعنی فرهنگ حجاب کار میکردند تا جوانان ما با علاقه و خود جوش به سمت حجاب کشیده شوند.
    گاهی بد حجابی اعتراضی است به وضع موجودو گاهی تخلیه عقده های در گلو مانده.
    همه را نباید با یک چوب زد .
    بسیاری از بد حجابها در خانواده هایی بزرگ شده اند که اعتقادی به چنین چیزهایی نداشته و ندارند ونباید چنین اشخاصی را مقصر دانست بلکه باید با رافت دینی آنها را هدایت کردو خوب و بد را به آنها آموزش داد.

    امامان معصوم ما فقط با کسانی جنگ داشتند که جدای از عقایدشان ،آغاز گر جنگ بودند و ما هم که خود را پیرو میدانیم باید همینگونه باشیم منظورم این است که بی حجاب با ما سر جنگ ندارد و دشمن دین یا مملکتش نیست بلکه او هم انسانی است مثل ما که راه را گم کرده و محتاج دستی مهربان است که او را هدایت کند.گر چه شخصا شدیدا با بی حجابی و حتی بد حجابی مخالفم اما سیره امامان ما برخورد فیزیکی در این موارد نبوده است بلکه آنها از روشهایی مثل پند و نصیحت و موعظه استفاده میکرده اند البته باید بدانیم که آنها قبل از گفتن عمل میکردند و این بالاترین امر به معروف و نهی از منکر است.

    اگر به صورت محترمانه نوعی پوشش مطلوب را قانونی کنیم و محترمانه از تمام ایرانیان بخواهیم که برای حفظ کرامت خود و داشتن جامعه ای سالم آنرا بپذیرند و عمل کنند قطعا جواب خواهد دادولی متاسفانه بزرگان ما اهمیت نمیدهند.

    گر چه به شرع مقدس اعتقاد دارم و عمل میکنم (در حد وسعم انشاءالله) اما عقیده دارم که فقط با "حرام "کردن نمیتوان دین واقعی را اجرا کرد و انسانها را به کمال رساند البته حلال محمد تا قیامت حلال و حرام او حرام است اما
    قبل از صدور حکم باید به مردم آموزش بدهیم که اصلا حلال و حرام چیست.

    امید وارم با ادب سخن گفته باشم و امام زمان به همه ما کمک کند تا راه درست را تشخیص دهیم و در آن قدم بگذاریم
    اینکه یک برادر از بی حجابی خواهرش دفاع کنه جای تامل داره
    البته از ایرانیها این رفتار بعیده چون اهل غیرتن
    اما زنگ خطری است برای همه ما که یک برادر از برهنگی ناموسش دفاع میکنه
    باید تاسف خورد که واژه "ناموس " که تداعی کننده ی غیرت بود جای خودش رو داده به " خواهرم یا دخترم"
    اللهم الجعل عواقب امورنا خیرا
    آمین
    چرا خداوند انسان را با پوست ببخشید با لباس دوخته شده به تنش نیافریده که این همه قصور نشود؟
    متاسفانه یک مغلطه رایج معادل و مساوی گرفتن نپوشاندن موی سر با پوشش های زننده است من با نویسنده محترم از این جهت که انواع پوشش های زننده موجب فساد است موافقم اما موضوع این است که در کشور ما پوشش موی سر با روسری یا مقنه اصل گرفته شده است البته غیر از فیلم های رسانه ملی که زنان بدون پوشش سر گاه به گاهی مهمان خانه ها هستند . مگر اصل گرفتن پوشش موی سر ایرادش چیست خیلی ساده عرض کنم اصل باید مفهوم حجاب در اسلام باشد خیلی از فقها – گرچه بیشتر فقهای قدیم را شامل می شوند- پوشش موی سر را مستحب می گیرند . اگر به خواهیم در اجتماع به سبک ترین فتاوا عمل کنیم – البته درست هم همین است – آن وقت دیگر روسری و مقنه اصل نمی شود . قبول دارم با وضع بد حجابی موجود در جامعه ازاد شدن پوشش موی سر هم ممکن است وضع را بد تر کند ولی باید تاکید نمود پوشش شرعی برای زن وقار و آرامش را به ارمغان می آورد و به نفع همه است که مرد و که زن که از پوشش های زننده دور باشند . غیر از موضوع عدم اجماع فقها برای پوشش موی سر مورد مهم تر این است که در سده اول تاریخ اسلام هیچ وقت پوشش سر و گردن اجباری نشده است برای کنیزان این کار حرام و قدغن بود حتی کنیزان تنها بخش محدودی از بدن را می پوشاندند و سینه و پاهایشان برهنه بود . جلباب به سر کردن بانوان ازاد هم نه به اجبار بلکه به اختیار بود یهود و نصاری هم موی سر را نمی پوشاندند
    سلام دوستان لطفا به سوره نور رجوع کرده و تفسیرش هم مطالعه کنید تا اندکی گرا دستتون بیاد
    عالیه.....خدا قوت
    با غیرتایی که میگن خواهرشون لخت بیان تو خیابونا(تو تابستون) با خودشون چند چندن؟!!!!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی