وبسایت شخصی محمد حسین تیرآور

آیا شهر داری تهران اشتباه کرده است؟

پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

چند هفته ای است که از شروع طرح تفکیک جنسیتی(طرح تکریم زنان) در ادارات شهرداری تهران می گذرد؛ این طرح از ابتدا، به یکی از موضوعات مهم رسانه های داخلی و خارجی، نامه نگاری ها، حمایت کردن ها و برائت کردن ها تبدیل شد.

در اصل، داغ شدن این موضوع به این دلیل بوده است که بحث آزادی زن و نگاه به جایگاه او در اجتماع، همیشه از دغدغه های مهم و مباحث بحث برانگیر و بسیار تاثیر گذار در هر جامعه ای بوده است؛ اهمیت این موضوعات هیچ گاه جایگاه خود را از دست نمی دهد،حتی اگر متفکرین و روسای یک جامعه از وجود آن بی اطلاع باشند یا حتی به آن اهمیت ندهند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با وجود نگاه متفاوتش از جایگاه زن و ابراز مخالفت همیشگی از فرهنگ جوامع غربی، طبیعیست که همیشه مورد توجه بوده، و این موضوع می تواند وسیله خوبی برای انتقاد از آن شود.

رئیس جمهور مخالفت خودش را با جملات همچون:"مگر می‌شود ۵۰‌درصد جامعه را ترک کرد به بهانه‌های مختلف و حرف‌های قرن حجری؟" بیان کردند و معاون امور زنان رئیس جمهور به طرز دیگری گفته بودند:" طرح تفکیک جنسیتی مورد تأیید معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است، اگرچه برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده‌اند، این طرح به صورت سلیقه‌ای اجرا شده و مورد تأیید دولت نیست".

از طرفی دیگر جمعی از نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کردند و باز از در سوی دیگر ماجرا، رسانه های بیگانه قدم به میدان گذاشتند و یک جامعه شناس در گفتگو با بی بی سی، در پاسخ به سوال مجری که گفته بود: آیا موج تازه ای از محدودیت زنان آغاز شده است؟ گفت: زنان و مردان دوش به دوش یکدیگر در تمام دنیا کار میکنند و وجود زنان در اجتماع باعث رشد بهره وری می شود و با وجود نقش اجتماعی زنان،بهداشت در جامعه بیشتر خواهد بود.






و در جای دیگر، یکی از مخاطبان بی بی سی در نظر خود گفته است: اینگونه اقدامات پیشی گرفتن تحجر بر عقل و منطق است.

حال این سوال مطرح می شود که: آیا شهرداری تهران اشتباه کرده است؟؟؟ آیا به گفته منتقدین که در بالا به آن اشاره شد، این طرح یک بی منطقی و تحقیر بوده و سزاوار صفت "قرن حجری" است؟؟

نمیدانیم چه کسی حرف از حذف زنان زده است یا گرفتن سمت های آنها که رئیس جمهور بیان میکنند :مگر میشود 50 درصد را ترک کرد ؟!

ای کاش که کارشناس bbc صرفا به بعد بهره وری یا عدم بهره وری کار در زمان تفکیک نمی پرداختند و پا را کمی فراتر می گذاشتند و به آسیب شناسی  روحی  و اجتماعی افراد در زمان تفکیک یا عدم تفکیک نگاهی می انداختند و صرفا به بعد اقتصادی نگاه نمی کردند.

آیا به گفته کارشناس مذکور ، درتمام دنیا زنان و مردان به راحتی، دوش به دوش یکدیگر به فعالیت مشغول هستند و تهدید و آسیبی وجود ندارد؟؟؟

 در گزارشی از سازمان ملل با عنوان خشونت علیه زنان  در سال 2011 آمده است: بین 40 تا 50 درصد از زنان در اتحادیه اروپا ارتباط جنسی نا خواسته، تماس فیزیکی یا فرم های دیگری از آزار و اذیت جنسی را در محل کارشان تجربه کرده اند.

در ادامه همین بحث آمده است،طبق برسی کوتاه در آسیا و اقیانوس آرام،30 تا 40 درصد زنان کارگر، نوعی از آزار و اذیت جنسی را تجربه می کنند.

متن اصلی  متن ترجمه


مستند بسیار زیبای "جنگ نامرئی" به تهیه کنندگی «امی زیرینگ» و نویسندگی و کارگردانی«کربی دیک» که در سال 2013 یکی از نامزد بخش مستند بلند اسکار بوده است، نکات بسیار خوبی را به نمایش می گذارد.

با توجه به اینکه مستند نکات زیادی را داراست و جا دارد جداگانه در باره ی آن صحبت شود، نکاتی را که به بحث مربوط می شود،بیان می کنم.

در این مستند با قربانیان جنسی زن و مرد در ارتش آمریکا مصاحبه می شود و در قسمتی از آن، آماری تکان دهنده از  هم دوشی زنان و مردان در یک محیط کاری که همان ارتش آمریکا است، بیان می شود.

گفته می شود که طبق آمار کنگره آمریکا در سال 1991، حدود 200 هزار زن در ارتش امریکا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند که این آمار در سال های نزدیک به 2013 به حدود 500 هزار تجاوز رسیده است.در ادامه بیان می شود که طبق گزارش های وزارت دفاع امریکا،تنها در سال 2009، نزدیک به 16 هزار تجاوز جنسی به مردان و زنان در ارتش امریکا صورت گرفته است.

دریافت مستند
حجم: 2.31 مگابایت

بی بی سی در مقاله ای با عنوان "تفکیک یا تبعیض" درسال 91  آورده است :"اخیرا فاز تازه ای از جداسازی فضای تحصیلی-آموزشی تحت لوای "تفکیک جنسیتی" در سطحی گسترده آغاز شده تا حکومت ایران بار دیگر با کنترل روابط جنسیتی، اقتدار نمادین خود را به نمایش بگذارد"و در ادامه، این یاداشت ایجاد محرم سازی مدارس دخترانه را نوعی تبغیض قلمداد می کند.

به متن سازمان ملل بر میگردیم،در متن میانی پاراگراف گزارش سازمان ملل مشاهده می کنیم :در آمریکا 83 درصد از دختران 12 تا 16 سال، در مدارس دولتی آزار جنسی را تجربه می کنند.

باید توجه داشته باشید که هدف از بیان این موارد،پی بردن به حساسیت بسیار بالای اینگونه فضاهای ارتباطیست(رابطه شغلی و ارتباط زن و مرد) و به هیچ وجه بیان اینگونه موارد به معنی یکسانی فضای موجود در غرب و کشور ایران نیست.

به عنوان مطب آخر و برای درک بهتر از حساسیت این گونه فضا های ارتباطی میان زن و مرد ایرانی و بیان مصداق داخلی آن:

دکتر محمود گلزاری،عضو هیئت علمی و مدیر گروه روانشناسی بالینی در دانشگاه علامه طباطبایی تهران(ره) و معاون وزیر ورزش و جوانان در دولت فعلی،در پاسخ یکی از مخاطبان ماهنامه سپیده دانایی در شماره 67،نکات مهمی را بیان می کنند که به جهت اهمیت، به صورت کامل می آورم:

"با سلام

من نزدیک به شش ماه است که ازدواج کرده ام،خدارا شکر همسری گرم و مهربان دارم که لحضات خوب و خوشی را با او می گذرانم.اما مدت یک ماه است که به خاطر برخورد های سبک و غیر اخلاقی خانم هایی همکار همسرم هستند،دچار نا آرامی و تشویش شده ام.شب ها کابوس میبینم و روز ها آشفته و پریشانم.چون خودم سالهاست که شاغل هستم و  رفتارنامناسب برخی از زن های  کارمند را دیده ام و میبنم که چگونه با خنده و شوخی و فرستادن پیامک و ایمیل ،مردان همکار خود را به طرف خود میکشند،احساس نا امنی میکنم.به خصوص که همسر من فردی جذاب و اجتماعی و خونگرم است.میدانم که از رفتار صمیمانه اش با زنان محل کار خود منظوری ندارد،اما از طرفی چون دوست ندارم احساس کند به او شک دارم،در این مورد کوچکترین اشاره ای نمی کنم.اما روز به روز از درون تحلیل میروم و به هم میریزم . لطفا برخورد صحیح را به من نشان دهید.

دکتر محمود گلزاری:

میدانیم که زن و مرد به طور طبیعی، دارای زمینه ای هستند که در صورت ارتباط زیاد با یکدیگر به سوی هم جذب می شوند و سر انجام در مسیری می افتند که تماس های عاطفی و جسمی بیشتر و صمیانه تری با هم بر قرار می سازند.

از نظر ارجتماعی ما با چهر گروه افراد غریبه،همکار،دوست و همسر درتماس هستیم که از چهار طریق چهره ای ،اندامی،کلامی و رفتاری(غیر کلامی)با آنها ارتباط بر قرار میکنیم.

بر قرار کردن رابطه سالم و ایمن در همه فرهنگ ها و جوامع بشری به این صورت است که روش های چهر گانه رتباطی،(چهره ای ،اندامی ،کلامی،رفتاری)باید به گونه ای باشد که مرز های افراد با ما (غربه ،همکار ، دوست  همسر)روشن باشد و در هم فرو نروند.

برای مثال ارتباط کلامی با گروه ها چهر گانه:

غریبه:حرف نزدن یا در صورت ضرورت کم و کوتاه سخن گفتن.

همکار:صحبت های رسمی و جدی ،بدون وارد شدن در حوزه ای شخصی وخصوصی.

دوست:صحبت های غیر رسمی و دوستانه،به زبان نیاوردن نیاز ها و درخواست های جنسی.

همسر گفتگو های عاطفی و صمیمانه ، توصیف جنبه های جسمانی و...

کتاب ها و نوشته های صاحب نظران و کارشناسان علوم ارتباطات در غرب،پر است از توصیه و تحلیل جنبه ها و رمز های ارتباطی.اگر میگویند ارتباطات یعنی تبادل اطلاعات و احساسات،با روش کلامی و غیر کلامی و اگربرای هر تماس و تبادلی قلمرویی را مشخشص میکنند،به این خاطر است که افراد از نظر بیان عواطف و راز های خود رابطه های غیر عمدی و یا آگاهانه جسمی و رفتاری،دچار مشکلات فردی و اجتماعی نشوند.

آسیب های اخلاقی در ارتباط زنان و مردان پیش می اید و در محل کار به عنوان (مزاحمت جنسی) و در حریم خانواده خود را به عنوان خیانت نشان میدهد،با همین بحث جنبه ها و مرز های ارتباط نظریه پردازیو تبیین شده است.اگر به دقت این مباحث علمی را مرور و دسته بندی کنیم ، نقاط روشن ،دقیق و کاربردی آن ها ، همانیست که در فقه اسلامی ، در مورد تماس با نامحرمان(افراد از مخالف که همسر یا از بستگان انسان نیستند ) بیان کرده است.

یک مسلمان باورمند با رعایت چهارچوب های شرعی ،همان توصیه های علمی دانشمندان غیر مذهبی را عمل می کند، اما با پشتوانه قوا ایمان به اسلام و قوانین خداوند.

فقه اسلامی به ما آموخته است که سخن گفتن بی مورد و زیاد با جنس مخالف،شوخی کردن و عشوه گری، نمایان ساختن آرایه های چهره ای و برهنگی های شهوت انگیز ،برقرار کردن فاصله کم در تماس ها، به زبان آوردن نیاز های خصوص ،وسخنانی با محتوای جنسی و... همه و همه اشکال دارد.

نه به این خاطر که فرمان های زرگویانه حاکمی خدانام!زیر پا گذاشته می شود، بلکه از آن روست که رهنمود های شفا بخش و زندگی ساز آفریده گاری آگاه به همه نیاز ها،به جای انگیز ها و بازیگری های نفس انسانی، چراغ راه او قرار میگیرد.

زنان و مردان فهمیده و سالم،اگر درمحدوده مشخص فعالیت های اجتماعی،همراه و همکار یکدیگر باشند ،آرامش خود و خانواده و اجتماع را افزایش میدهند و بر بازدهی کار خویش می افزایند ،چون آنها که خانه جایگاه ابراز عواطف و رفع نیاز ای جسمی و غریزی آنها است،نه اداره و شرکت."

(ادامه پاسخ ایشان در عکس بالا موجود است، به دلیل این که جنبه خصوصی داشت ،بیان نکردم)

معلوم می شود که اینگونه فضا های ارتباطی و شغلی میان زن و مرد،از حساسیت بسیاری برخوردارد است که عدم توجه به آن، آسیب های جدی ای را در تمامی جوامع (البته با شدت و ضعف متفاوت) به جا گذاشته است و دل دسپردن به نقد غیر کارشناسی افرادی به ظاهر جامعه شناس در باره ی این طرح پرفایده و حساس،ادامه دادن مسیریست آزموده شده و غیر عقلانی که ضرر هایش را چشیده ایم.


اتشار یافته در :

پایگاه علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

تریبون مستضعفین

فرهنگ نیوز

  • موافقین ۱ مخالفین ۰
  • پنجشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۴ ق.ظ
  • محمد حسین تیرآور

نظرات (۱۶)

اولین بار که تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه اجرا شد حتی داعیه داران انقلابی بودن هم به دلیل جو قالبی که علیه این اقدام مثبت بود واکنش منعی از خودشون نشون دادن.
فکر میکنم ما فبل از این که به این منورالفکرها حساس بشیم باید  آفتی به نام روشنفکری حزب الهی ها رو ازبین ببریم و به اونا یادآورم بشیم این روایت آقا امام حسین علیه السلام رو که فرمودند:کسی که رضای مخلوق را به بهای غضب خالق بخرد هرگز رستگار نمی شود.
اینکه انتظار داشته باشیم اصلاح‌طلب ها از چنین طرحی حمایت بکنند بسیار دور از عقل خواهد بود و در چنین شرایطی دفاع لسانی و در مرتبه بعد انجام عملی  این نوع تفکیک در نهادهای انقلابی قطعا میتونه به حملات به این طرح خاتمه بده.
أَیْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْدیدِ الْفَرائِضِ وَالسُّنَنِ؟
در مطلب شما آقای تیراور نکات ذیل باعث میشه که فاصله گرفتن از نگاه دینی به چشم بیاد:

اول بحث،شما یه مطلبی رو از یه جامعه شناس بیان کردید که زنان و مردان در تمام دنیا دوش به دوش هم کار می کنند

یا در ارتش آمریکا به هم دوشی زنان و مردان اشاره کردید

درپایان بحثم از قول خودتون اینطور میگید که زنان و مردان اگر همراه و همکار همدیگر باشند ارامش خود و خانواده و اجتماع  رو فراهم میکنند.

کنار هم قرار دادن این مطالب تناقض رای شما در کل مطلب و تشابه این سه نظر رو مشخص میکنه.

در چهار مورد تقسیم بندی دکتر گلزاری که شما در تایید نظر خودتون اوردید از رابطه دوستانه بین زن و مرد یاد شده که ابدا در اسلام چنین رابطه ای وجود نداره

مطلب بعد در مورد اینکه  گفتید  مباحث علمی همان است که در فقه اسلامی در مورد تماس با نامحرم گفته شده.اولا در ادبیات علم چیزی به نام محرم و نامحرم وجود نداره  و حد مرزهی مورد توجه ما در ادبیات علم وجود ندارد. و90در صد مناسبات زن ومرد در علم خلاف قوانین اسلامه و یه مثال برای این قضیه قول بریان تریسی اندیشمند غربیه که میگه زن و مرد باید ارتباط چشمی داشته باشن در صورتی قرآن می فرماید قل للمومنین یغضو من ابصارهم و این تناقض این دو مکتب رو بیان میکنه.

اینکه ما رعایت توصیه های علمی رو در چارچوب اسلام بودن بدونیم،ظلم به اسلامه چون تناسبی بین نگاه اسلام به روابط زن و مرد با نگاه علمی وجود نداره.

شاید رفتاری در علم  تناقضی با دین نداشته باشه اما این دلیل نمیشه که رفتارها و چاچوب های علمی رو عین عمل به اسلام بدونیم. 

پاسخ:
سلام علی آقا ، تشکر از وقتی که گذاشتید و متن بنده را نقد کردید.به نظر بنده نقد های شما به واسطه کم دقتی به وجود آمدند.
در اولین ایرادتون گفتید که من گفتم اگر زن ها و مرد ها کنار هم کار کنند، همکار باشند، آرامش را افزایش می دهند. شما این جمله را از حرف دکتر گلزاری برداشتید که گفته اند:"
زنان و مردان فهمیده و سالم،اگر درمحدوده مشخص فعالیت های اجتماعی،همراه و همکار یکدیگر باشند ،آرامش خود و خانواده و اجتماع را افزایش میدهند و بر بازدهی کار خویش می افزایند ،چون آنها که خانه جایگاه ابراز عواطف و رفع نیاز ای جسمی و غریزی آنها است،نه اداره و شرکت."
با مطالعه مجدد  پاسخ ایشان و حتی این پاراگراف، به راحتی خواهید دریافت که ایشان دارند میگویند که آرامش وقتی در خوانواده و اجتماع حاصل می شود که، زنان و مردان که همکار یکدیگر هستند، در یک محدوده  و حریم مشخص با هم برخورد داشته باشند، نه این که همکار بودن باعث آرامش می شود.
در مورد دومین ایراد که به بحث 4 گانه را مطرح کردید و گفتید که رابطه دوستانه را بین زن و مرد آورده است. 
دوباره به متن رجوع کنید، میبینید که در عنوان «دوست» اصلا کله ای از زن یا مرد برده نشده است و صرفا گفته شده است دوست. و در این قسمت فقط خصوصیات چهار حالت ارتباطی را بیان کرده است، و ربطی به زن و مرد ندارد. مگر در اسلام برای این چهر نوع رابطه حرف نداریم که شما این را میگویید؟
ایراد آخر شما هم این بوده است که ایشان (دکتر گلزاری) گفتند که دین و علم یکیست و شما هم گفتید کی گفته ؟ مگه علم میگه نامحرم؟
مطلب را که با دقت مطالعه بفرمایید متوجه میشود که ایشان آن علمی را دارند تایید می کنند که تایید کننده حرف دین میباشد و مصداقش را در پاراگراف های قبلی گفته اند واگر دقت بفرمایید گفته اند:شما به نقاط روشن ،دقیق و کاربردی آن ها ، همانیست که در فقه اسلامی ، در مورد تماس با نامحرمان(افراد از مخالف که همسر یا از بستگان انسان نیستند ) بیان کرده است." 
نگفتند همه علم همانیست که دین میگویند. درضمن  واضح است که منظرو ایشان این است که علوم ارتباطات آمده است برای رابطه زن و مرد قوانین مشخص کرده،که اگر دقت کنید میبینید نقاط مثبت کاربردی و دقیق آن همان قوانین دینی ماست . 
مارا به زحمت انداختیدا ((:
موفق باشید 
یاحق
تشکر از این که جواب دادید و ببخشید اگه به زحمت افتادید
ببنید وقتی گفته میشه زنان و مردان همکار یکدیگر باشند دیگه مهم نیست محدوده مشخص کنیم یا نه. مهم اینه که ما همکار بودن رو پذیرفتیم. و در دین چیزی به نام همکار بودن نداریم.
در باب اون تقسیم بندی هم با خوندن مطلب این طور القا میشه که بحث کلی نیست و مشخصا در مورد زن و مرد صحبت شده برای مثال اولین مورد این تقسیم بندی اگر رابطه کلیه و در مورد زن و مرد نیست آیا دو تا مرد غریبه نباید با هم حرف بزنن یا باید کوتاه صحبت کنن؟
بحث آخر این جمله عین حرف ایشونه:یک مسلمان باورمند با رعایت چهارچوب های شرعی ،همان توصیه های علمی دانشمندان غیر مذهبی را عمل می کند، اما با پشتوانه قوا ایمان به اسلام و قوانین خداوند. این که ما بین این دو تا این حد قرابت قائل بشیم اصلا درست نیست و هیچ ادله ای هم نمیتونیم برای این قرابت بیاریم.
یا علی

پاسخ:
سلام.
 یعنی چی در اسلام همکار نداریم؟ منظور معنای تحت الفظیست مگر؟ همکار اصللا یعنی چه؟ همکار یعنی دونفر وظایف یکسانی در یک محیط یا حتی محیطی مجزا داشته باشند. درسته یا خیر؟ آیا شما میتوانید ادعا بکنید که در اسلام دونفر وظیفه یکسان ندارد و کارشان مکمل یکدیگر نیست؟ یک زن که در جنگ مجروهین را پانسمان میکند نیز همکار یک رزمنده است که در تاریخ اسلام نیز مصداقش موجود است. اصلا یک سوال دیگر، آیا شما به دنبال منصداق تاریخی بگردیم یا به دنبال نگاه اسلام به یک موضوع؟
در دومین ایراد شما میگویید که خاصه زن و مرد نام برده شده و یا القا میشود. گفتید در مورد اول اگر منظور کلیست پس چرا .... . دوست عزیز به نظرم مشخص است که منظور کلیست . در مورد اول چه طور دو مرد را نمیتوانید تصور کنید؟ در حالت معمول شخص بنده با یک مرد غریبه که در خیابان میبینم یا حرف نمیزنم یا اگر کار خاصی داشته باشم، کم و مختصر میگویم و حرفی از هدف از زندگیم و یا شغل پدرم و یا تعداد واحد های دانشگاهم نمیگویم.
در بحث آخر من دلیل اصرار شما را متوجه نمیشوم، بنده در پاسخ قبل توضیخ دادم که ایشون کدام علم را دارند تایید میکنند، نگفتم؟:"اگر به دقت این مباحث علمی را مرور و دسته بندی کنیم، نقاط روشن ،دقیق و کاربردی آن ها ، همانیست که در فقه اسلامی. کلمه «این» در اول جمله، شما را به بحث ذکر شده در خط های بالا ارجاع می دهد که در آن از لزوم حدود بین روابط سخن گفته شده است.و در ادامه با کلمه های(نقاط روشن ،دقیق و کاربردی آن ها) دایره انتخاب خود را دقیقتر و تنگ تر کرده است و نخواسته است تمام علم را مورد تایید قرار بدهد.
دیگر بگذریم از سخنان بزرگانی که میگویند: علم دینی یا غیر دینی نداریم، هرآنچه در علم وجود دارد که مفید است برای اسلام و یا تایید کننده اسلام است و یا منافاتی ندارد با آن، علم دینیست.تازه ایشان بر آن علمی صهه گذاشتند که حرف دین را زده باشد، ولی کلمه محرم و نامحرم را نیاورده است.
سخنان آقا را خودتان برایم گذاشتید که : هر آنچه بشر از اول تاریخ ....
موفق باشید


قشنگه مطلبت 
البته بده معلم کلاس اولی ات غلط دیکته هاتو بگیره
سلام. خسته نباشید.
مطلبتون عالی بود. مخصوصا آمار مستند سازمان ملل
و این که حرف حق و درست رو باید شنید و به کار بست
بحث کردن در موردش اشتباهه
این که دوستان مطلب رو خوندن و نظر ندادن از این باب هست.

موفق و موید باشید
منتظر مطالب پربارتون هستیم :)
پاسخ:
سلام.
 سلامت باشید 
دعا بفرمایید شما 
من اصولا نوشته های طولانی رو نمیتونم بخونم ولی باید بگم قلم شما اینقدر گیرا و جذاب بود که خوندم و لذت بردم ممنون
پاسخ:
سلام. تشکر . ممنون. کاش ایمیلتان را مینوشتید تا در دفعات آتی خبرتان کنم
واقعا خوب و کارشناسانه بود مقاله ش.
من دیدم به این موضوع خنثی بود اولش، الان نظرم عوض شد D
پاسخ:
سلام. خدارا شکر. واقعا خوشحالم که همچین انتفاقی افتاده ، منظورم تغییر نظر شماست
  • اترین تیموریان
  •  بسیار عالی عزیزم 
    من اینو تو باشگاه استقلال 
    خواندم خیلی زیبا بود 
    پاسخ:
    تشکر . ممنون
    من با این نوع استدلال شما می تونم ثابت کنم که زمین دور خورشید نمی چرخه و دولفینهاهم پرواز می کنند،امیدوارم حرف منو به عنوان توهین به حساب نیارید.
    ببنید توجیهات شما حتی متن رو زیر سوال میبره.
    ما در اسلام یک شرایط اضطرار داریم که در این شرایط زن میتونه وارد اجتماع بشه،من از خود شما میپرسم چند درصد حضور امروز زنان در اجتماع از این نوعه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    شما می تونید بپرسید از 100 نفر به عنوان یه نمونه که آیا همکار بودن زن و مرد به این معنایی که شما عنوان کردید در شرایط امروز وجود داره؟ و این کسانی که موافق همکار بودن زن و مرد هستند،منظورشون اینه؟
    شما از مصداق در اسلام حرف میزنید در صورتی که جز به هنگام اضطرار، این مصداق ها حتی در یک مورد  هم وجود نداره!!!!!!
    در مورد تقسیم بندی هم من قرینه ای برای کلی بودن در متن نمی بینم اما با اصرار شما فکر میکنم باید از خود دکتر گلزاری پرسید
    و اما در مورد علم.ما یه بحث داریم به نام توانایی و امکان بهره مندی از علم، که من و شما در یک موضعیم. اما بحثی که اینجا مطرح شده اینه که شما عینیت دین و علم رو مطرح کردید که این تحت هیچ عنوان صحیح نیست

    پاسخ:
    سلام.
    در مورد دوتا ایراد آخریتان باید بگم که بقدر کفایت در پست های قبلی توضیح داده ام و دیگری نیازی به پاسخ نمیبینم. مثلا در مسئله تسیم بندی چهارگانه، اول یک ایراد طرح کردید که جواب داده شد ، بعد مجددا یک ایراد دیگری مطرح کردید که آن هم جواب داده شد، و الان هم که ایرادی پیدا نمیکنید متوسل میشود به این جمله:در مورد تقسیم بندی هم من قرینه ای برای کلی بودن در متن نمی بینم اما با اصرار شما فکر میکنم باید از خود دکتر گلزاری پرسید. شما با لحنی شبهات را مکررا تکرار میکنید که گویی من اصلا صحبتی نکرده ام .
    در مورد ایراد اولی:اسلام رابطه زن و مرد را در ضرورت میگذارد، آن هم دلیلش مفاسدیست که در کثرت رابطه با عدم رعایت قواعد و حدود است، وگرنه برای رابطه نزدیک،تن صدا و.. با مرد غریبه توصیه دارد و اسلام  حضور در اجتماع را با اولویت بندی، بیان میکند. یعنی اولویت نقش زن را مادری و مدیریت منزل قرار میدهد. پس ضرورت است و اولویت، نه لفظی مانند اضطرار که ذهن آدم را فقط به جنگ ها معطوف میکند.حضرت امام میگویند: ما نمیگیم زن را حبس خانگی باید کرد از منظر اسلام، اگر ای چنین بود حجاب بی معنی بود. اگر حضور زن در اجتماع نیاز باشد در بعضی از شغل ها و با رعایت حدود و ضوابطی مثل حجاب بتوان از  مفاسد آن آن جلوگیری کرد، ایرادی بر حضور زن نیست البته باید توجه داشت که این شغل نباید وظایف مادری اورا  به خطر بیندازد. اینکه میگویید چند درصد مردم، به من و شما ربطی نداد فعلا ، منظورم این است که مشخص است این یاداشت به دنبال این نیست، و هدفش دفاع و اثبات حفظ حریم با عنوان تفکیک است.(توجه داشته باشید اگر اطاق ها جدا بشود، رابطه های زن ها و مرد ها به ضرورت میشود عملا)
    اگر زن  ها در خیلی از شغل ها ورود پیدا نکنند، مفسده آفرین میشود عدم حضورشان و باید توجه داشت که اسلام میگوید اولویت تو زن چیزی دیگریست و اگر لطمه وارد نشود به آن اولویت ها با حفظ حریم حضور زن مفید نیز خواهد بود.
    در مورد مصداق تاریخی نیز باید بگویم که اسام در زمان تعریف میشود، ما نمیتوانیم اگر در گذشته مصداق خاصی از حضور زنان نداشته ایم، نهی کنیم که البته وجود داشته، مانند حضور زنان در میدان های جنگ،تدریس کردن هاو... و باز تاکید میکنم،مابرای اثبات و عدم اثبات این مسئله نباید صرفا به مصادیق تاریخی رجوع کنیم. (این چند جمله به قطع متنی کامل برای کالبد شکافی بحث اشتغال زنان نیست)
    این پاسخ پایانی به شما بود
    یاحق
    سلام.
    دیشب کامنت گذاشتم که رفیق عزیز.
    گفتم هر چه به انتهای متن نزدیک شدیم زیباتر و مهمتر شد.

    پاسخ:
    سلام
    تشکر از حضورتون
    سلام.بسیار قلم زیبایی دارید و مطالب رو با نظم خوبی ارائه کردید.و دقت شما به مسائل روز و جهان پیرامون قابل تحسین است. ان شاالله که خدا به شما توفیق روز افزون دهد.
    پاسخ:
    سلام.
     تشکر
     شما دعا بفرمایید
    سلام - قبل از هر چیز شیوه مودبانه و علمی و مستدل بیان بحث و پاسخهایی به همین شیوه به ایرادات خوانندگان از طرف نویسنده متن برایم جالب بود .از طرفی مایل بودم از مخالفین تفکیک جنسیتی در محیط کار هم بیانی و پاسخی داشتیم .در پایان استدعا دارم حد اقل موافقین طرح از عبارت "طرح تفکیک جنسیتی "استفاده نکنند یا آن را در پرانتز بیاورند و از همان "طرح تکریم زنان در محیطهای کار" استفاده کنند .چون گاهی تکرار یک اصطلاح بد انتخاب شده به القای مفهوم غلط آن کمک میکند .به عنوان مثال عنوان جعلی( مجاهدی خلق) را در نوشتار خود حتما باید منافقین یا منافقین خلق بیاوریم .پیشنهاد دارم که شهرداری تهران قبل و بعد از اجرای طرح  ابتدا نظر سنجیهای دقیق و علمی از خود کارکنان شهرداری بویژه کارکنان زن داشته باشد . از نویسنده متن و منتقدین محترم متشکرم
    پاسخ:
    سلام. بنده هم از وقتی که گذاشتید و و پیامتان صمیمانه سپاس گذارم.

  • ابوذر قاسمی
  • سلام. محمد حسین جان،از لحاظ محتوا که خیلی خوب بود پیشنهاد میدم یه مستند دلی دربارش بسازیم.اما از لحاظ فرم واقعا عالی بود مثل یک فیلمنامه بود.گره داشت،اول داشت،میاته داشت و پایان.

    خداقوت

    پهلوون همینجوری جلو برو

    پاسخ:
    سلام. تشکر عزیز ، ممنونم از پیام شما. درمورد مستند هم صحبت میکنیم

    من در مورد تقسیم بندی جوابمو نگرفتم
    در مورد حضور زن هم تا حدودی موافقم  و اون حدی هم که مخالفم این روایت از حضرت فاطمه(س) کفایت میکنه:برای زن بهتر است که نه کسی او را ببیند و نه او کسی را ببیند.
    و این که اسلام در زمان تعریف میشود،در مورد تمام قوانین اسلام کاملا خلاف نص صریح است.
    بازهم از توجه و حوصله شما در بحث ممنونم.
    یاعلی
    پاسخ:
    شما از کس که علم رجال را میداند صحت این حدیث را بپرسید، متوجه می شوید که سندیت چندانی ندارد . البته دلایل دیگر نیز وجود دارد که فعلا از ارائه آنها خود داری می کنم.

    سلام گلی،روح مطلبت عالیه،یادداشت با یک مقدمه خوب،توضیح مناسب در متن ونتیجه گیری درست پایان میرسه،اینم بگم من حرف علی رو قبول دارم البته مطمئنا میدونم منظورت این نبوده ولی متنی که نوشتی یک جورایی انگار حضور زن توی اجتماع رو به این شکل تأیید میکنه گرچه من حرف تو واستدلاهاتو بیشتر می پسندم.یا علی(ع)عزیزی...
    پاسخ:
    سلام. تشکر عزیز

    سلام

    خسته نباشی برادر.

     یه سری نکات بنظرم می رسه که بدون  نظم خاصی در ذیل می نویسم.

    1 در متن کلمه رشد رو که رشت نوشتی اصلاح کن.

    2 جا داشت  که به تفکرات فمینیستی خانم مولاوردی (معاون امور زنان دولت اعتدال! ) اشاره می شد.

    3  اگر در اخر متن کمی هم از آیات و روایات استفاده می شد  باعث پختگی بیشتر متن می شد.

    4 بهتر بود لینک دانلود کامل مستند رو هم اگر موجود است ، قرار می دادی.

    5 در  میانه متن هم که نقد غرب است آمارهای  بیشتری که موجود است می توانست اثر بیشتری داشته یاشد.

    6 انشای متنت هم برای یک دانشجو قابل قبول است،  تبریک می گم.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی