وبسایت شخصی محمد حسین تیرآور

باسواد شو

چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۶ ق.ظ

 (یاداشت زیر، آخرین یاداشتی است که نوشتم و دیروز در نشریه بسیج دانشجویی دانشکده علوم اجتماعیو ارتباطات به چاپ رسید، این متن در نشریه با عنوان«دانشگاه شمارا باسواد نمیکند» قرار گرفته است)(این مطلب از مطلب چاپ شده کمی کامل تر است)


بسم الله الرحمن الرحیم

وقتی پوستر فراخوان کلاس های آموزشی بسیج دانشجویی را میبینم، حیف میدانم که در مورد این مسئله(با سواد شدن)
صحبت نکنم.البته در صورت نبود کلاس و پوستر نیز، همین کارو میکردم.
مطمئنا تا به حال دیده اید و اگر ندیده اید، در آینده خواهید دید که بعضی از دانشجویان به دانشجویان دیگر یا دانشجویان به اساتید یا بلعکس میگویند: باسواد؛ فلانی دانشجوی باسوادی است؛ فلان استاد را دیدی؟
 خیلی باسواد است.
نکته اینجاست که این صفت(سواد) همه افراد را در بر نمی گیرد. ممکن است در یک جمع دانشجویی ده نفر حضور داشته باشند که همترم یکدیگر و تعداد واحد های گذرانده آنها یکی باشد، ولی به یکی از آن ده نفر
می گویند: باسواد!
معمولا صفت باسوادی نصیب افرادیست که جدای از دروس دانشگاه و واحدهای دانشگاهی خود کتاب می خوانند.
درست یا غلط، بخواهیم یا نخواهیم، اصلا بپذیریم یا نپذیریم، ضعف بدانیم یا قوت، این قاعده در دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات علامه طباطبایی وجود دارد که‌ کسی با گذراندن واحدهای دانشگاه با نمره بالا، صفت باسوادی را دارا نمی شود.
اصلا رُک بگوییم، این ذهنیت را دور بیندازیم که دانشگاه شما را با سواد می‌کند، خیر اینطور نیست.افرادی که فارغ التحصیل
شده اند و من به آنها میگویم باسواد، این جمله را تایید می‌کنند. نمیدانم موضوع به قدری واضح است یا باید آن را بیشتر شکافت، وقتی گفته شدکه معمولا صفت باسوادی نصیب افرادیست که خارج از دروس دانشگاه و واحد های دانشگاهی خود کتاب میخوانند، به دو جنبه دانشِ درون رشته‌ای و حاشیه ای تقسیم می شوند.


کاری که دانشگاه انجام می دهد این است که میتواند شما را نسبت به علوم  کنجکاو کند، همین! و این شمایید که باید با همت خود آنها را ادامه دهید(در مورد این که این ضعف است یا قوت، بعدا صحبت میکنیم).

خیلی از اوقات کتابی معرفی می شود و اگر فرصت شد کلِ کتاب و اگر نشد بخشی از آن برای امتحان معرفی
می شود و یا گاهی از اوقات نیز، جزوه است که راهیست برای کسب اطلاع سریع و خدای ناکرده، قُرصی برای امتحان.
در حالت دوم که نظر بنده بسیار اهمیت دارد، مطالعات حاشیه ای است که منظور اطلاعات پیرامونی یا همان اطلاعات عمومیست. کفه سنگینی از این صفت وارسته یعنی سواد را همین اطلاعات عمومی به دوش می کشد.
یک فعال رسانه‌ای یا روزنامه‌نگار و یا یک جامعه‌شناس، وقتی حرفی برای گفتن(همین دوکلمه، حرف هایی زیادی برای گفتن دارد که فرصت بیانش نیست) دارد که به معنای واقع، درباره مسائل گوناگونی مطالعه و اطلاع داشته باشد؛ یعنی تاریخ معاصر بداند و خوانده باشد، تاریخ ملل بداند، مطالعات دینی و ادیان داشته باشد، ادبیات و هنر و سینما بداند و... و زیاد یا کم، همین است که هست؛ برای این که یک فعال رسانه ای حد اقلی نباشید،برای این که هر روز مجذوب وشیفته یک حرف تازه نشوید، برای داشتن قدرت تحلیل، برای غرق نشدن در آرا و نظرات هر روزه، برای جریان ساز شدن، راهش همین است؛ حتی برای اینکه به یک شغل خوب برسید؛ خلاصه این که از تک ساحتی نباید بود؛ از دل تک ساحتی درس خواندن به خصوص در اینگونه رشته ها که عرض شد، صفت های بالا(قدرت تحلیل، حد اقی نبودن ، داشتن حرف برای گفتن) بیرون نمی آید.
پر واضح است که مخاطبان ما، افرادی نیستند که برای ویراستار شدن و یا تایپیست شدن و...آمده باشند دانشگاه و یا کسانی که در خیالات خود از آینده و بعد از فارغ التحصیلی، یک مستمری ثابت و ماهانه را می پرورانند و آرزو می کنند، از این دوستان صرفا تقاضای دعای خیر داریم و بس.
بر خلاف دوران دانش آموزی که امور غیر درسی را با صفت فوق برنامه و حاشیه ای اطلاق میکردند،در دوران دانشجویی خیلی از اینگونه فعالیت ها، عین هدف است.
پس فعالیت دانشجویی را که بعد علمی و آموزشی و حتی تبلیغی دارد، باید دنبال کرد، که معمولا ساده ترین و شاید بهترین راه، پیوستن به تشکل های دانشجویی است.
یاحق

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • چهارشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۱:۰۶ ق.ظ
  • محمد حسین تیرآور

نظرات (۵)

  • رسول احمدی
  • سلام
    نکته بسیار درستی بود
    فرصت ها زود از دست میرن
    به این هایی که گفتی عمل هم بکن، خیلی زود
    تشکل دانشجویی هم جدای از آسیب هایی که داره و حواس جمع می خواد، برکت زیادی داره
    پاسخ:
    ممنونم از حضورتون
  • ایمان کهوری
  • من نظرم رو نوشتم گذاشتم تو کشو دفتر برو بردار
    حوصله ندارم برات مجددا بنویسم.
    یا حق
    پاسخ:
    تشکر 
    خیلی خوب بود.
    پاسخ:
    تشکر آقا احسان
    سلام البته همیشه این طور نیست چه را که اگر کسی همون کتاب های دانشگاه رو هم خوب  بخونه با سواد میتونه بشه . درضمن یه سری هم به وبلاگ ما بزن فرمانده عزیز
    پاسخ:
    سلام عزیز. در بهترین حالت، یک دید حد اقلی نسبت به علوم محتلف به دست میاره و در حالت معمول صرفا کنجکاوی به وجود می آید، که توضیحش را دادم . ولی اگر مطلب را مجدادا بخوانید گفته ام که در صورت بهره گیری علم در دانشگاه و... تازه شما باید مطالعات حاشیه ای را به همان علت هایی که ذکر شد بخوانید که بسیار بسیار مهم است
    احسنتً
    اگر أخذ مدرک دست و پای ما رأ نبسته بود هیچ وقت پا در دانشگاه نمی گذاشتم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی